instantporuke3 | 20 Oktobar, 2014 22:02
Пре него што је блоговање постало популарно, дигитална “друштва” су
имале више форми, као што су Јузнет (Usenet), дописне листе (e-mail) и BBS.
90-их софтвер за интернетске форуме, као сто је ВебЕкс, покренули су
конверзацију преко тредова (threads), нешто налик на форуме за које
знамо данас.
Модерни блог је еволуирао од онлајн дневника, где људи могу да пишу податке из свог приватног живота. Већина оваквих писаца назива себе новинарима. Џастин Хол, који је почео да води блог 1994. године као студент на колеџу, данас се води као један од првих блогера.
Први блогови су били самостално сређиване компоненте обичних веб-сајтова. Међутим, напредак „алатки“ за сређивање веб садржаја омогућило је да се блогови поређају по хронолошком реду, што је и допринело популарности и ширењу блог популације. На крају, то је допринело развитку блога онаквог каквог га данас знамо. Блог може бити хостован преко посебних блог хостинг сервиса, или може бити покренут преко одређеног блог софтвера, као сто су ВордПрес, Блогер, Мовајл Тајп или ЛајвЖурнал, или преко веб хостинг сервиса, као на пример Дримхост.
Термин „веблог“ је први увео Жорн Баргер 17. децембра 1997. године. Скраћену верзију, „блог“, је први применио Петер Мерхолз, који је у шали реч „weblog“ раздвојио у фразу „we blog“ (ми блогујемо) и тако је и настао глагол „блоговати“ што значи „уређивати неки блог или писати коментаре на истом“.
После лошег старта, блог нагло добија популарност; сајт Ксанга, који је покренут 1998., је имао само 100 блогова крајем 2000., док је тај број крајем 2006-те износио више од 25 милиона блогова.
1999. година је била прекратница за развој блога, јер је тада објављено неколико „алата“ које су усавршили коришћење блога:
Утицај блога и комуникација са широм популацијом током 2001. године изузетно брзо расте. Увидевши да блог има одређени утицај у друштву током 2001. доста америчких политичара покреће своје блогове у којима разговара са „обичним“ људима и њиховим проблемима. Током 2002. године настаје ДејлиКос (Daily Kos), који је до данас израстао у један од најпосећенијих блогова, са просечном посећеношћу од око милион посета дневно.
Иако владају предрасуде да је блог један вид савременог трачарења,
блогери понекад износе кључне проблеме на видело јавности, и натерају
медије да се позабаве тим проблемима. Мада, већина блогова таквог типа
најчешће коментарише одређене вести које су се појавиле у медијима.
јавља се и друга врста блогова, такозвана експертска, где експерти из
одређених области пишу о одређеним проблемима у друштву.
Почев од 2004. године блогови се на Западу масовно употребљавају као политичко средство, најчешће као вид политичке кампање и за придобијање гласова „блогерске популације“. Мериам-Вебстеров речник је објавио да је „блог“ реч 2004. године!
Задњих година блогови узимају улогу „разоткривача истине“, отворају теме о којима многи не желе да причају, тако да су блогови постали на неки начин и „скандал мајстори“. Треба поменути да се блоговима, током страшног цунамија у Шри Ланци и јужној Индији, обавештавало о кризним подручјима и о томе где је помоћ неопходна. Исто се догодило и током урагана „Катрина“ који је опустошио Њу Орлеанс. На блоговима су се тада појављивале информације којих није било по електронским медијима.
Током 2005. године већина медијских гиганата попут Гардијана и BBC-а покрећу блогове на својим сајтовима, које воде њихови најистакнутији новинари.
Први блогови у Србији настали су током 2003. године. У том периоду, одређени број ентузијаста кренуо је са креирањем блогова на сопственој веб адреси, а кренуло се и са отварањем блогова на бесплатним блог сервисима у Хрватској.
Према истраживању компаније Фокус из новембра 2007. године, преко 8
одсто становништва у Србији прати блогове. Процењује се да је у Србији
до краја 2007. године било преко 10.000 блогова, а до краја 2008. године
преко 20.000 блогова. Крајем 2009. године у Србији је било преко 50.000
блогова, а у 2011. години процена је да постоји више од 100.000
блогова. Србија је држава која у региону има највише блогова на
самосталним веб адресама.
Типологија блогова је дисциплина која покушава да каталогизује
блогове према специфичности теме коју покрива. Поједини блог алати
омогућавају категоризацију текстова, док су други писани са одређеном
сврхом. Најчешћа појава су неодређени блогови који залазе у разне теме.
Када су медији и уређаји у питању, постоје фотоблогови, моблогови
(блогови писани са мобилних телфона, личних дигиталних асистената -
ПДА). Поред личних постоје и копоративни блогови, блогови великих
организација, институција, факултета. Познати блогови овог типа имају
корпорације Гугл, Нокија, Мајкрософт, Дел.
Постоји неколико машина за претраживање блогова, као што су блогдигер (blogdigger), фидстер (Feedster) и Технорати (Technorati).
Према Технорати извору, машини за претраживање блогова, крајем новембра
2006. године било је регистровано преко 62,4 милиона блогова.
Велики пораст блогови могу захвалити паду интереса за масовне медије. У Сједињеним Америчким Државама, гледаност националних ТВ мрежа и читаност штампаних медија је у знатном паду. Карактеристично је да се публика окренула већем броју кабловских канала, а издаваштво је кренуло у смеру микро публикација.
Непрофитни аутори као и аутори на почетку свог стваралачког рада
често се занимају за сарадничке пројекте у које се убрајају и блогови.
Блогери врло често наступају као интересна група. Чест је обичај остављања коментара, најчешће мећусобне похвале истомишљеника. Али, постоје, као и код електронске поште, блогерски спамови, непожељан садржај који није у складу са темом блога. Напредни сервиси на Вебу, имају спам-филтере који спречавају комерцијалне и коментаре који нису у складу са темом блога.
Што су блогери утицајнији, њихов начин креирања блогова приближава се
стандарма етичности у класичним медијима. Углед блогера стиче се након
дужег времена активности, и таквим блогерима није у интересу да
остварени квалитет угледа прокоцкају не-етичким блоговањем.
Индивидуални блогови често представљају трач рубрике које преносе безначајна догађања, гласине и личне ставове. Како најчешће немају уредништво, већ се ради о лаицима који самостално износе теме које су интересантне њима и уској групи истомишљеника, јавно мњење блогове често сматра неозбиљним. Због раста популарности блогова у последњих неколико година, све је већи број стручњака из различитих области који праве веома квалитетне блогове.
Озбиљни колаборативни пројекти често не заостају за масовним медијима у својој ажурности. У тзв. озбиљној, често жутој штампи понекад се преносе полуинформације изнесене на блоговима, што упућује да овај информативни састав понекад има знатни утицај. На блогу се бележе и пропаганде активности, на пример политичке кампање. Са друге стране, једноставно (и често бесплатно) креирање блога омогућује лако тестирање да ли одређени пројекат може успети на вебу или не.
У последњих неколико година појављује се све више професионалних блогера, односно особа који живе искључиво од писања блога. Раст утицаја блогова, као и пораст броја веома поузданих и утицајних блог локација, може се видети и по томе што најутицајнији класични медији на интернету имају своје блог секције, које су често и посећеније од уноса класичних вести. Разлог за то је много мање формална структура професионалних блогова и персонализована комуникација.
У свету су популарна окупљања особа које креирају и читају блогове. У
Србији се од 2007. године редовно се одржава годишње регионално окупљање
блогера под називом БлогОпен.
instantporuke3 | 20 Oktobar, 2014 21:13
Slanje istovremenih poruka (instant poruka) (engl. instant messaging) oblik je komunikacije u realnom vremenu, između dvoje ili više ljudi, koja se bazira na napisanom tekstu, govoru ili video-konferencijama.
Alati za slanje instant poruka sadrže kontakt listu i informacije ko je online. Popularni su (abecednim redom)AIM, Google Talk, ICQ, IRC, Miranda, Pidgin, Skype, Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger. Pojedini programi za slanje instant poruka podržavaju samo jedan, dok drugi više protokola.
U programima za slanje instant poruka većinom se mogu naći: smajliji, popis kontakata, njihove slike i status,razgovori itd.
Prednosti
Nedostaci
Šta je slanje instant poruka?
Instant poruka je poruka koju ste otkucali u prozoru posebne softverske aplikacije. Osoba sa kojom ćaskate,koja takođe koristi isti softver, trenutno prima poruku. Da bi slanje instant poruka funkcionisalo, oboje morate (ili svi ukoliko ćaskate sa više osoba) da budete povezani na Internet i morate koristiti isti softver. Takođe možete
ćaskati (chat) sa više od jedne osobe odjednom u sobi za ćaskanje (chat room) koristeći neki softverski program za slanje instant poruka. U sobama za ćaskanje, vi možete da otkucate vašu poruku i nju će trenutno videti svi koji su usobi za ćaskanje. Možete pristupiti javnim sobama za ćaskanje u kojima se obično govori o nekoj posebnoj temi koja vas zanima, ili možete kreirati svoju sobu za ćaskanje u kojoj se možete upoznati i ćaskati sa vašim novim prijateljima.
-Pretraživačem Google na upit ''free software for instant message''
dobijeno je 146 različitih besplatnih programa koji se mogu preuzeti sa
Interneta.
Bezbednost
Najčešće ranjivosti tipičnog IM sistema koje se mogu eksplatisati su:
Prisluškivanje (eavesdropping, sniffing) .pošto većina IM sistema ne koristi enkripciju, moguće je presresti i prisluškivati komunikaciju između IM klijenata koristeći razne alate.
instantporuke3 | 20 Oktobar, 2014 20:50
| « | Decembar 2025 | » | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | ||||